De leerlingen, tussen de vier en twaalf jaar oud, komen uit landen als Syrië, Turkije, Colombia, Irak, Iran, Oekraïne en Sierra Leone. Vaak hebben deze kinderen al veel meegemaakt: van oorlog tot politieke vervolging. “Het is ontzettend dankbaar werk,” vertelt Daisy Mertens. “Als leerkracht ben je vaak de eerste stabiele persoon die ze hier ontmoeten. Het beheersen van de Nederlandse taal geeft ze niet alleen praktische vaardigheden, maar ook een gevoel van veiligheid.”
Kansrijke thema's
De school legt de focus op kennisrijke thema’s zoals aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Daarbij wordt taal geïntegreerd in alle lessen. Zo leren de kinderen niet alleen woorden over eten en drinken tijdens de lunch, maar ook complexere begrippen zoals “de aardkorst” of “tektonische platen” tijdens wereldoriëntatie. De taalschool stimuleert meertaligheid en benadrukt het belang van associaties met de moedertaal. Kinderen lezen eerst teksten in hun eigen taal voordat ze dezelfde teksten in het Nederlands leren begrijpen. Dit geeft hen het vertrouwen dat ze de kennis al bezitten en alleen nog de woorden in een nieuwe taal hoeven te leren. “We weten dat het belangrijk is om kinderen hun eigen taal te laten gebruiken. Dat geeft ze een veilige basis,” zegt Daisy. “Als ze zich fijn voelen, durven ze meer en leren ze sneller.”
Hoogwaardige verwachtingen en resultaten
De docenten werken vanuit hoge verwachtingen. In slechts enkele weken hebben de kinderen bijvoorbeeld al 34 letters en klanken geleerd en kunnen ze technisch lezen. “Lezen opent de wereld voor hen,” aldus Daisy. “We willen dat ze zelfstandig worden en klaar zijn voor hun toekomst, waar die ook mag liggen.” De leerlingen zelf zijn enthousiast over het onderwijs. “Ik vind het leuk om naar school te gaan,” vertelt een van hen. “We leren lezen, schrijven en over de wereld. En dat is heel leuk.”
Verschil maken
“Als school kun je echt het verschil maken,” besluit Daisy. “We bieden niet alleen kennis, maar ook een plek waar ze zich gezien en gewaardeerd voelen. Dat is de basis voor alles wat ze hierna kunnen bereiken.”