"Het probleem speelt sinds oktober. We hebben in de tussentijd twee keer geprobeerd het anker vast te leggen, maar het komt steeds weer los", zegt Petra Paulus van veerbedrijf Ton Paulus tegen
Omroep Venlo. "We willen nu een paal slaan in de bodem van de Maas om daar het anker aan te bevestigen, zodat het goed vast blijft liggen en we veilig kunnen overvaren."
Gierboot
Het anker dat losgeraakt is, zit normaal gesproken vast aan de zogenaamde gierboot. Vanuit die boot lopen kabels naar de veerpont om die veilig heen en weer te laten varen. Om het nieuwe anker in de Maas te bevestigen, moet een paal in de rivierbodem worden geslagen. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Speciaal schip
"Voor de herstelwerkzaamheden hebben we een speciaal schip nodig. De aannemer waar we normaal mee werken, heeft echter pas na eind maart tijd hiervoor. We zijn dus hard op zoek naar een ander schip voor dit werk. Elke dag dat het veer niet vaart, kost ons geld", zegt Paulus. "Maar een schip is niet het enige waar het veerbedrijf op moet wachten. Voor het uitvoeren van de werkzaamheden zijn we afhankelijk van de stand van de Maas. Nu staat het water nog veel te hoog voor de werkzaamheden. Ook de stroming van de rivier moet goed zijn, zodat er duikers onder water kunnen werken. Daarnaast hebben we toestemming nodig van Rijkswaterstaat", aldus Paulus.
Honderden gebruikers
Voor het veerbedrijf is dit een flinke financiële tegenvaller. Dagelijks maken enkele honderden mensen gebruik van de veerdienst en een alternatief voor de verbinding heeft het bedrijf niet. "We hebben geen mensen in dienst die een veerboot kunnen besturen die niet verbonden is aan de gierboot en het anker. Een alternatieve verbinding kunnen we dus niet aanleggen", zegt Paulus.