CyberaanvalTijdens de bijeenkomst vertelden drie sprekers over hun achtergrond en expertises. Een van hen was Ernes Zelen, die met zijn bedrijf zelf slachtoffer werd van een cyberaanval. “Ik was net vier maanden bij Heuschen & Schrouff aan boord als CFO en ik werd op de een of andere dag geraakt door een cyberaanval. Dat betekent dat je bedrijf in een keer twee dagen stilligt,” legt Zelen uit. Hij nam de aanwezige ondernemers mee langs het proces dat hij doorliep. “Wat doe je dan en hoe kun je je erop voorbereiden? Ik geef ook wat tips en trucs.”
Niet alle bedrijven hebben de digitale beveiliging op orde, merkt Zelen. “Je ziet over het algemeen dat panden altijd fysiek worden beveiligd, een slotje en het alarm erop, maar de IT-omgeving van een bedrijf is vaak nog een ondergeschoven kindje,” stipt hij aan. Op deze manier wordt het voor hackers relatief makkelijk om in een systeem in te breken. “Ze verschuilen zich en slaan toe als het fataal kan zijn voor een bedrijf,” voegt Zelen toe.
Enorme impact
Het bedrijf van Tom Sturme voorkomt dagelijks de enorme impact van cybercrime. Sturme helpt getroffen bedrijven om van een cyberaanval te herstellen. “Ik ga de ondernemers een kijkje in de keuken geven van een van de grootste ransomware-groeperingen van de afgelopen jaren. Er zijn een aantal chats gelekt van deze groeperingen en dat geeft een mooie inzage in hoe zij te werk gaan,” aldus Sturme, die het belangrijk vindt om dit thema bespreekbaar te maken. “Er wordt heel veel gesproken over hoe een bedrijfseigenaar dit ervaart. Dat is belangrijk en daar kun je ook tips en tricks van leren, maar het is ook interessant om te kijken hoe zo'n groepering nou te werk gaat en hoe die in elkaar steekt.”
Miljoenen per jaar
Sturme is blij dat hij voor bedrijven een grote rol van betekenis kan spelen. “Het is heel fijn als je bij een organisatie binnenkomt waar echt chaos is, om daar rust te brengen en zo’n organisatie snel en veilig te herstellen,” zegt hij.
De security-afdeling van Rabobank helpt bedrijven om digitale dreiging voor te blijven. Jaarlijks zijn er ontelbaar veel cyberaanvallen, ziet Corence Klop van Rabobank. “Het zijn er echt heel veel miljoenen per jaar, maar gelukkig merken onze klanten daar heel weinig van. Er komt maar heel af en toe in het nieuws dat een incident misgaat. Ik probeer die miljoenen aanvallen terug te brengen tot bijna geen één, in ieder geval zo min mogelijk.”
Of dat realistisch is, is de vraag, maar duidelijk is dat er nog veel te winnen valt op het gebied van beveiliging tegen digitale criminaliteit. Na het congres in DOK6 weten in ieder geval weer wat meer ondernemers hoe zij zich ertegen moeten wapenen.