'De stap om technologie toe te passen, is vaak groot', zo laat wethouder Anget Mestrom weten. In Panningen ligt het Huis van Morgen, een demonstratiewoning met eenvoudige aanpassingen die zijn toe te passen, waarin zorgtechnologieën zijn opgesteld. 'Zelfs bij het Huis van Morgen blijft het lastig voor inwoners om technologieën in te zetten. Die stap willen we verlagen', aldus de wethouder.
Er wordt een werkgroep opgesteld met de betrokken partijen om te bekijken wat er is en hoe samen opgetrokken kan worden. Een eerste voorbeeld is het inrichten van een (digitale) koffer met daarin filmpjes en materialen hoe inwoners digitaal vaardiger kunnen worden. 'We denken dat het helpt om concreet toe te passen', aldus de wethouder. 'Je moet het beleven en ervaren. Een medewerker van de bank of een zorgconsulent kan deze koffer aanreiken.' Wethouder Mestrom heeft hiervoor een aanvraag gedaan bij de gemeenteraad om budget vrij te maken.
Een ander voorbeeld is de inzet van Robot Tessa, een sociale robot die cliënten helpt om structuur in het dagelijks leven aan te brengen. Er zijn in de regio 70 exemplaren, maar wethouder Mestrom is ambitieus: 'hoe mooi zou het zijn als er straks duizenden exemplaren zijn'.
Proteion heeft een experiment gedaan waarbij een tablet werd ingezet voor het optimaliseren van contact tussen medewerkers van de zorg en ouderen. Hierdoor nam de effectiviteit voor de inzet van de zorgmedewerkers toe. De Zorggroep voegt toe: 'De essentie blijkt de samenwerking tussen de fysiotherapeuten, huisartsen en andere partners.' De Rabobank wil graag een ondersteunende rol spelen. De bank wil mobiele services aanbieden, waarbij medewerkers van de bank helpen bij het zelfstandig kunnen doen van bankzaken.