Tegelijkertijd worden mensen gevraagd om bij klachten eerst gebruik te maken van de digitale zelftriage via de website.
Lokaal tarief
De overstap naar een lokaal nummer betekent dat patiënten voortaan tegen lokaal tarief of binnen hun belbundel kunnen bellen. “We willen dat spoedzorg niet alleen goed bereikbaar is, maar ook betaalbaar blijft voor iedereen,” zegt Carla van Velden, manager van de Huisartsenspoedpost Noord-Limburg.
Zelftriage
Daarnaast zet de spoedpost sterk in op digitale zelftriage via de tool 'Moet ik naar de dokter?', bereikbaar via www.huisartsenspoedpostnoordlimburg.nl. Deze digitale vragenlijst is 24 uur per dag beschikbaar en helpt patiënten om snel te beoordelen of hun klacht spoedeisend is. Door enkele korte vragen te beantwoorden, krijgen gebruikers direct advies over de ernst van hun situatie en wat zij het beste kunnen doen.
Buiten kantooruren
De huisartsenspoedpost is bedoeld voor medische hulp buiten kantooruren: in de avond, nacht, weekenden en op feestdagen, wanneer de eigen huisartsenpraktijk gesloten is. Overdag kunnen patiënten zoals gebruikelijk terecht bij hun eigen huisarts. Veel huisartsenpraktijken in de regio maken overdag al gebruik van dezelfde digitale triagetool.
Online
“We stimuleren patiënten nadrukkelijk om eerst online hun klachten te laten beoordelen,” zegt Van Velden. “Zo houden we de spoedzorg toegankelijk, de wachttijden kort en krijgen patiënten snel duidelijkheid.” Het gebruik van digitale zelftriage draagt bovendien bij aan een efficiëntere inzet van de beschikbare zorgcapaciteit. Daardoor kunnen patiënten met spoedeisende klachten sneller en beter geholpen worden.
Tijdens een overgangsperiode blijft het oude 0900-nummer nog bereikbaar. Bellen naar dit nummer leidt tot een automatisch bericht waarin patiënten worden doorverwezen naar het nieuwe telefoonnummer.