Meer variatie en uren nodig voor helikoptertraining
Volgens Defensie is de uitbreiding noodzakelijk om helikopterpiloten beter te kunnen voorbereiden op situaties met verhoogde dreiging. In moderne oorlogsvoering is laagvliegen essentieel, omdat helikopters dan moeilijker te detecteren zijn door vijandelijke radars. De Russische inval in Oekraïne en het intensieve gebruik van luchtdoelraketten laten volgens Defensie zien dat realistische training cruciaal is.
Momenteel beschikt Defensie over 1.378 laagvlieguren per jaar, terwijl er 2.500 uur nodig zijn om aan de operationele eisen te voldoen. Ook is er meer variatie in het landschap nodig, zodat piloten kunnen oefenen in uiteenlopende omstandigheden.
Acht nieuwe gebieden verspreid over Nederland
Het nieuwe gebied boven Peel en Maas is één van de acht extra laagvlieggebieden die worden toegevoegd aan de twaalf reeds bestaande zones. De nieuwe gebieden liggen verspreid over Noord-Holland, Zuid-Holland, Zeeland, Flevoland, Overijssel, Gelderland, Utrecht, Noord-Brabant en Limburg.
Deze uitbreiding moet zorgen voor meer afwisseling in landschappen, zoals zandvlakten, kustgebieden en verstedelijkt terrein. “Door meer variatie in oefenterreinen kunnen we onze helikopterbemanningen beter voorbereiden op complexe situaties,” meldt Defensie.
Verspreiding van overlast
Met in totaal twintig laagvlieggebieden kan Defensie de trainingsuren beter verdelen, waardoor de geluidsoverlast voor omwonenden mogelijk wordt gespreid. Veel van de nieuwe gebieden liggen binnen dertig minuten vliegen van de militaire bases, wat de inzetbaarheid vergroot.
Het kabinet besluit naar verwachting eind 2025 over het definitieve plan.