Onder het motto ‘De Peel kent geen grenzen’ wordt het Bevrijdingsvuur door de Peelgemeenten verspreid. Het bevrijdingsvuur voor de Peelregio wordt zondag 19 september bij het Belfort Vossenberg Meijel ontstoken. Dit vuur wordt elk jaar door Eindhovense wielrenners opgehaald in Bayeux in Normandië waar in juni 1944 de bevrijding van Europa begon. In 2019 haalden hardlopers uit de Peelgemeenten voor het eerst het vuur in Eindhoven op.Zaterdag 18 september wordt het vuur opgehaald in Eindhoven door marathonlopers uit Meijel en naar de kathedraal van De Peel, de St. Nicolaaskerk van Meijel gebracht. Het vuur arriveert rond 21.00 uur.Zondag 19 september - de dag dat in 1944 de bevrijding van de Peel begon - wordt het vuur door Meijelse marathonlopers uit De Peel naar de Vossenberg in Meijel gebracht.Heb je belangstelling voor deze unieke ceremonie stuur dan een e-mail naar jeanettehartjes@hetnet.nl of meld je bij Jo Manders 06-389 310 20. Je krijgt dan een op naam gesteld toegangsbewijs.Kapelaan Roger Maenen draagt het bevrijdingsvuur omstreeks 15.00 uur over aan de burgemeester van de Gemeente Peel en Maas, Wilma Delissen. Zij ontsteekt het vuur bij het Belfort. Burgemeesters uit de Peelregio rijden in militaire voertuigen vanuit Meijel naar de Vossenberg onder begeleiding van de Meijelse schutterijen en de Brabantse Peelgildes. De marathonlopers worden ontvangen door Firebrigade Pipes & Drums uit Gemert.Het officiële gedeelte wordt omstreeks 17.00 uur afgesloten door de lopers met het vuur muzikaal uit te geleiden naar Asten, Someren, Helmond, Deurne, Laarbeek, Gemert-Bakel en Geldrop-Mierlo zodat het bevrijdingsvuur kan uitwaaien over de gehele Peelregio. De lopers uit Meijel brengen het vrijheidsvuur naar het Oorlogs-en Vredesmonument waar het in de loop van de avond langzaam zal doven.Meer achtergrondinformatie over hoe de geallieerden in 1944 De Peel hebben bevrijd is te vinden in de Vesting en Belfort Vossenberg. Foto: Flores HölscherFoto: Vrijheidsvuur JM