Sinds hun start in 2022 hebben de boa’s van Peel en Maas hun team uitgebreid van twee naar vier medewerkers, soms ondersteund door een stagiair. Hun werkveld is breed: ze treden op tegen overlast zoals afvaldumpingen, woonproblemen en kleinere verkeersovertredingen. Ook houden ze toezicht bij evenementen en behandelen ze meldingen die bij de gemeente binnenkomen.
Samenwerking met de politie
Vanaf het begin werken de boa’s nauw samen met de politie. De nieuwe overeenkomst bekrachtigt deze samenwerking en regelt onder meer hoe beide partijen gegevens uitwisselen en communiceren, bijvoorbeeld via portofoons. Daarnaast is vastgelegd dat de gemeente zorgt voor een veilige werkomgeving voor de boa’s en dat de politie ondersteuning biedt bij escalaties. Gezamenlijke acties, zoals de ‘witte voetjesactie’ tegen inbraken, fietsverlichtingcontroles of de aanpak van vuurwerkoverlast, behoren ook tot de mogelijkheden.
Veiligheid voorop
Burgemeester Bob Vostermans benadrukt het belang van de overeenkomst: “We willen dat iedereen in Peel en Maas veilig en prettig kan wonen, werken en leven. De politie en de boa’s spelen daarin een cruciale rol. Met dit handhavingsarrangement zorgen we voor een duidelijke taakverdeling, een betere samenwerking en een goede positionering van de boa’s. Zo kunnen zij en de politie hun werk optimaal uitvoeren, in het belang van onze inwoners en ondernemers.”