De burgemeesters en de gouverneur geven in de brief aan veel vertrouwen te hebben in al die inwoners van Limburg die de afgelopen dagen hebben laten zien en horen dat ze de rellen afkeuren.
De open brief is online en in de papieren versie van De Limburger gepubliceerd.
´Blijf van onze gemeenten af, blijf van onze inwoners af, blijf van ons gezamenlijke en andermans eigendommen af!´, zo staat er in de brief te lezen.
´Ook wij voelen de pijn, de ergernis en datzelfde onbegrip die alle inwoners van Limburg voelen bij die heftige beelden van relschoppers die persoonlijke eigendommen vernielen. Die hulpverleners intimideren en zelfs aanvallen. Die journalisten het werken onmogelijk maken. Die winkels plunderen. Dat is niets minder dan het bestelen van ondernemers die het in deze tijd tóch al zo moeilijk hebben. En we voelen ook de pijn omdat ons gezamenlijk bezit in de openbare ruimte wordt gekaapt en wordt vernield. Dat moet stoppen. Nu. Het zijn immers ónze gemeenschappen, ónze gemeenten, ónze burgers, ónze hulpverleners, ónze ondernemers en het is ónze samenleving waar we zo ontzettend trots op zijn.´
Ook burgemeester Delissen en Vostermans hebben de brief ondertekend.