Het aantal fietsers dat betrokken is bij verkeersongevallen is groot. De afgelopen jaren kwamen zelfs meer fietsers om het leven dan inzittenden van personenauto’s.
Waarschuwing of boete
Het doel van de boa’s is niet om zoveel mogelijk boetes uit te delen, maar vooral om het gesprek aan te gaan. Ze spreken fietsers aan die zonder licht rijden, bellen of appen tijdens het fietsen of door rood licht rijden. Ook voetgangers die door rood steken worden aangesproken. Zo willen de boa’s bewustwording creëren over de risico’s in het verkeer. In de meeste gevallen blijft het bij een waarschuwing, maar als dat nodig is, wordt er een boete uitgeschreven.
Zien en gezien worden
De controles vinden plaats onder het motto “Zien en gezien worden”, omdat zichtbaarheid in het verkeer cruciaal is voor de veiligheid. Wethouder van verkeer Tijs van Lierop benadrukt het belang hiervan: “We weten allemaal dat we niet mogen bellen of appen in het verkeer, en toch gebeurt het. Hetzelfde geldt voor fietsverlichting: mensen denken vaak dat ze het wel redden zonder, maar voor je het weet is het te laat. Ik ben dan ook blij met de inzet van de boa’s om hier extra aandacht voor te vragen.”
Samenwerking
De controles vloeien voort uit het handhavingsarrangement dat de gemeente Peel en Maas in samenwerking met basisteam Horst Peel en Maas van de politie en het openbaar ministerie heeft opgesteld. Hierin zijn afspraken vastgelegd over controles op verkeersovertredingen door fietsers. In eerste instantie worden de boa’s bij de controles ondersteund door de politie, maar uiteindelijk nemen ze deze taak steeds meer zelfstandig op zich.