Panningen, Netherlands
Terug

Geen cameratoezicht meer bij Poolse winkel

095b34ba9adb88a9488acbaca0551378

De gemeente Peel en Maas heeft de camera's op het Pastoor Huijbenplein in Panningen laten weghalen. Die werden daar geplaatst na een reeks incidenten bij een Poolse supermarkt.

Deborah Parren |  | Aangepast op
Burgemeester Wilma Delissen-van Tongerlo besloot in overleg met de politie en het Openbaar Ministerie (OM) dat het preventief cameratoezicht niet meer verlengd wordt.

Brand gesticht

De camera's werden eind juni geplaatst na drie incidenten in korte tijd bij de Poolse winkel aan het plein. Daar werd 19 juni door twee mannen een brand gesticht. Het vuur bleef beperkt tot de pui van de zaak. Eerder die maand werd er een steen door de ruit gegooid en was er een poging tot brandstichting.

Veilig gevoel

Voor de burgemeester van Peel en Maas waren deze gebeurtenissen aanleiding om camera's op te hangen. "Met dit preventief cameratoezicht willen wij bijdragen aan een veilige situatie op en rond het Pastoor Huijbenplein en hopen wij ook bij te dragen aan een veilig gevoel bij de bewoners en ondernemers rond het plein", zei ze destijds.

Afwegingen

De situatie werd na een bepaalde periode opnieuw bekeken. Deze keer was er voor de burgemeester geen reden meer om nog langer het cameratoezicht te houden. "Ik kan geen details en inhoud schetsen wat de afwegingen zijn geweest", geeft een woordvoerder van de gemeente aan.

Daders

In Opsporing Verzocht dinsdagavond werd duidelijk dat de politie ervan uitgaat dat de daders van de brandstichting uit de buurt komen. Het duo vluchtte na het in brand steken van de pui op een scooter richting Neer. Ze wisten de achtervolgende politie van zich af te slaan door een fietspad in te slaan.


De eigenaar van de winkel tast in het duister naar de beweegredenen van de daders. "Ik snap op dit moment niet waarom ze me kapot willen maken."
cb1a807368a3bccf9940d5d1b41a2609

Lees ook

Weekend

Agenda

Dit weekend veel evenementen afgelast door extreme hitte

Voor het weekend worden in Limburg tropische temperaturen verwacht. Het KNMI waarschuwt voor extreme hitte en heeft hiervoor code oranje/rood afgegeven.

Spuitzone bestrijdingsmiddelen stock

D66 en GroenLinks stellen vragen over bouwrechten in Peel en Maas

De fracties van D66 en GroenLinks in het Limburgs Parlement hebben schriftelijke vragen gesteld aan het provinciebestuur over een regeling voor bouwrechten in de gemeente Peel en Maas. Volgens de partijen kunnen stoppende veehouders bouwrechten gebruiken om een woning te bouwen op een plek die binnen een spuitzone ligt. Zij willen weten hoe de provincie tegen deze werkwijze aankijkt en of die past binnen het provinciale beleid.

Zon hitte stock

Ook zaterdag code rood in Limburg, daarnaast waarschuwing voor onweer

Het weeralarm dat vrijdag van kracht is, is met een dag verlengd: ook zaterdag is code rood van kracht. Dat heeft het KNMI bekendgemaakt. De hoogste weerswaarschuwing gold in eerste instantie tot 23.00 uur vrijdagavond.

Kermis Kessel

Kermis in Kessel opent later door hitte

De kermis in Kessel gaat zaterdag twee uur later open dan gepland door de hoge temperaturen. De opening zou om 16.00 uur zijn, maar is verplaatst naar 18.00 uur. Dat is besloten in overleg met de kermisexploitanten.

Edward-Media 1a3cd5d9-1991-419d-b075-e3456ee9c9c2-ecec383f53ac90dbbbd3fba7f612ddd5

Gesprongen waterleidingen zorgen voor overlast in Panningen en Maasbree

Aan de Wietelweg in Panningen heeft een gesprongen waterleiding vrijdag voor veel overlast gezorgd. Door de breuk stroomde een grote hoeveelheid water de straat op. Daardoor stond een deel van de weg onder water. Ook in Maasbree ontstond een storing.

EB9BCA04-6AE7-4D1C-83EB-89DD572C43D5

Kampioensfeest en toneelvoorstelling afgelast vanwege extreme hitte

De extreme hitte heeft ervoor gezorgd dat meerdere evenementen zijn afgelast. Zo zijn het kampioensfeest van HUMBY BEVO HC en een toneelvoorstelling van C.O.M. Meijel geannuleerd. De organisatoren vinden het niet verantwoord om de activiteiten door te laten gaan.