Panningen, Netherlands
Terug

Gehandicaptenplatform en wethouder verdeeld over verkeersmaatregelen Reuver

d335401c3b5faedc82f49c96e36107ae

De verkeersveiligheid in het centrum van Reuver blijft een heet hangijzer. Het gemeentelijk gehandicaptenplatform, vertegenwoordigd door Ben Hackert, dringt al lange tijd aan op de aanleg van zebrapaden. Volgens Hackert is dit essentieel voor mensen met een beperking en ouderen. Wethouder Marcel Roelofs ziet echter geen noodzaak voor zebrapaden in de huidige shared space-zone, waar verschillende verkeersgebruikers de ruimte delen.

 | Aangepast op
Hackert benadrukt de risico’s van de huidige inrichting: "We hebben duizend handtekeningen verzameld, vooral van mensen met een beperking en ouderen. Het rapport van het ministerie van Infrastructuur en Milieu laat zien dat zebrapaden juist bijdragen aan de veiligheid in zones zoals deze. Toch blijven onze voorstellen afgewezen." Vooral de drukke oversteek bij de Luxor en de Pastor Frankelaan is volgens Hackert problematisch. Hij vindt het zorgelijk dat de gemeente de noodzaak van zebrapaden niet erkent: "Een zebrapad zorgt ervoor dat minder snelle voetgangers zich veiliger voelen en stimuleert automobilisten om rekening met hen te houden."

Proef
Wethouder Roelofs wijst op een eerder uitgevoerde proef, waarin gebruikers positief verrast waren over de werking van de shared space: "Tijdens een test met het platform, waarbij ook de burgemeester aanwezig was, bleek dat verkeersgebruikers goed reageren. Mensen stoppen vaak vanzelf voor voetgangers, waardoor de veiligheid niet in het geding is."

Onwenselijk
Toch worden er enkele aanpassingen gedaan. Bij de Kloostertuin komt een zebrapad, en obstakels zoals reclameborden en struiken worden weggehaald bij andere oversteekpunten. Roelofs: "Dit zijn realistische maatregelen die passen binnen de filosofie van de shared space. Zebrapaden zoals voorgesteld door het gehandicaptenplatform, bijvoorbeeld bij de Luxor, zijn volgens de politie onwenselijk."

Petitie
Het gehandicaptenplatform is teleurgesteld over de beperkte maatregelen en wil doorgaan met hun strijd. Hackert: "We zullen volgend jaar opnieuw onze petitie indienen bij de gemeenteraad. Uiteindelijk is de raad de baas, en wij hopen dat zij wél oog hebben voor de problemen."

Lees ook

Sportpaviljoen-Maasbree-hoofdentree-sportieve-omgeving_Lichtstad Architecten

Peel en Maas wil ruim 20 miljoen euro investeren in sportief Maasbree

De gemeente Peel en Maas wil ruim 20 miljoen euro investeren in een nieuwe sporthal en een sportieve omgeving in Maasbree. Tijdens de commissievergadering van dinsdagavond bleek dat de meeste politieke partijen positief zijn over het plan, al zijn er nog vragen over verkeersveiligheid, beheer en de hoge kosten.

Koeien

Kabinet komt met ingrijpende stikstofplannen voor De Peel

Het kabinet werkt aan een omvangrijk pakket stikstofmaatregelen dat grote gevolgen kan hebben voor boerenbedrijven rond natuurgebied De Peel. Volgens bronnen rond het kabinet komen er zones van één kilometer rond kwetsbare Natura 2000-gebieden waar de uitstoot van stikstof fors moet worden verminderd.

25-6Modderdag

Agenda

IVN ModderDag bij de Koeberg in Helden

Kinderen kunnen weer lekker kliederen tijdens ModderDag van IVN Helden.

Beugelen

Nederlandse Beugel Bond weer op volle sterkte met Kesselse voorzitter

De Nederlandse Beugel Bond (NBB) heeft weer een voltallig bestuur. Tijdens de Algemene Ledenvergadering werd een vernieuwd bestuur gekozen dat de komende jaren de beugelsport verder wil versterken en promoten.

Zomergedichten

Zomergedichten kleuren ramen in Kessel en Kessel-Eik

In Kessel en Kessel-Eik zijn deze week de eerste gedichten op ramen verschenen als onderdeel van het project Zomergedichten. Op ruim dertig locaties kunnen inwoners en bezoekers de komende tijd genieten van poëzie op ramen van woningen, horecazaken en bedrijven.

BreeBronne

Tour du P&M

BreeBronne viert 50-jarig bestaan met open dag voor de regio

Vakantiepark BreeBronne in Maasbree bestaat dit jaar vijftig jaar. Dat jubileum werd dit weekend gevierd met een open dag waarbij niet alleen gasten, maar vooral buurtbewoners en inwoners uit de regio welkom waren om kennis te maken met het park en de ontwikkelingen die het de afgelopen decennia heeft doorgemaakt.