De gasten kozen bewust voor Nederland. “Toen ik in Japan als docent Engels werkte, ontstond het idee om naar Nederland te gaan. We wilden graag meer perspectief krijgen op hoe onderwijs in andere landen wordt vormgegeven,” vertelt een van de initiatiefnemers. De delegatie is met name geïnteresseerd in de manier waarop het Nederlandse onderwijs de praktische kant invult.
Workshops en lessen
Niet alleen de leerlingen van het Grescollege waren betrokken, ook groepen 6, 7 en 8 van basisschool Meander sloten aan. Zij kregen dinsdagmiddag een les over Japan en de Japanse schoolcultuur. Daarnaast organiseerden de bezoekers diverse workshops: van het maken van sushi tot het schrijven van Japanse karakters en het versieren van een traditionele waaier.
Leerlingen reageerden enthousiast. “Ik vond het heel interessant en heb veel geleerd. Mijn waaiertje is klaar en misschien ga ik later ook wel een keer naar Japan reizen,” vertelt een leerling. Een ander: “Het was leuk om sushi te maken met de Japanners. Dat past ook goed bij ons, want veel kinderen zijn tegenwoordig gek op sushi en noodles door TikTok.”
Verschillen en overeenkomsten
Tijdens het bezoek werd ook gesproken over de verschillen in onderwijssystemen. Het Japanse onderwijs staat bekend om zijn strikte en afgebakende structuur, terwijl in Nederland juist de vrijheid en eigen invulling centraal staan. Beide partijen concludeerden dat de ideale balans ligt in duidelijke kaders met ruimte voor creativiteit en ontwikkeling.
“Dat is precies waar wij als Grescollege voor staan,” vertelt een docent. “Als de kaders goed zijn, ontstaat er binnen die speelruimte veel mogelijkheid voor leerlingen om zich echt te ontwikkelen.”
Verder door Nederland
De Japanse delegatie reist nog enkele dagen door Nederland en bezoekt daarbij meerdere scholen. Volgende halte: SintLucas in Eindhoven.