De afgelopen jaren is er binnen de festivalwereld een duidelijke verschuiving zichtbaar: sfeer en beleving zijn minstens zo belangrijk geworden als de muzikale line-up. EGOpop speelt daar bewust op in. “Een paar jaar geleden zagen we al dat het boeken van grote bands een enorm financieel risico is. Bovendien gaat dan bijna het hele budget naar die ene naam, terwijl wij liever inzetten op sfeer, toegankelijkheid en creativiteit.”
Inrichting
Die keuze vertaalt zich in een lage entreeprijs en een sterke focus op inrichting en aankleding. “We willen mensen het echte festivalgevoel geven, maar dan zonder de festivalhoofdprijs,” legt Eddy Brummans uit. “Dus creëren we verschillende areas, werken we met licht, kleur en materialen. Denk aan lampenkappen, pallets, een grote roze bril voor foto's, en zelfs een busje dat dienstdoet als shotjesbar.”
Van tent naar terrein vol areas
Waar EGOpop ooit begon met één grote tent met een binnen- en buitenpodium, is het festival de afgelopen jaren uitgegroeid tot een terrein vol sferen. Het hart van het festival is tegenwoordig de centrale bar, daaromheen verrijzen meerdere tenten, een loods, een spiegeltent, een opblaasbare regenboogtent, een foodstreet en andere verrassende elementen. “We willen dat iedereen zijn eigen plekje kan vinden. Niet één groot podium, maar juist verschillende smaken.”
Alles zelf
Bijzonder is dat vrijwel alles door de organisatie en vrijwilligers zelf wordt gemaakt. “We frezen zelf hout, schilderen, bouwen torens van pallets, ontwerpen lichtinstallaties. Zelfs de DJ-booth in de loods komt uit onze eigen werkplaats. We hergebruiken waar we kunnen – bijvoorbeeld oude zeilen die straks een glas-in-lood-effect geven.”
Kracht
De kracht van Egopop zit volgens de organisatie vooral in de saamhorigheid. “Alles draait op vrijwilligers. Zonder hen zou dit nooit kunnen. Daar ben ik misschien nog wel het meest trots op.”
Het festival vindt plaats op een weiland in Egchel, dat vlak voor de opbouw nog dienstdoet als koeienweide. “Er ligt geen stroom, geen water, geen riool. We beginnen echt vanaf nul. Dat is enerzijds fantastisch – je bouwt iets compleet nieuws op. Maar het is ook intensief. In één week zetten we alles op. Twee dagen na afloop moet alles weer weg zijn.”