“Wij kweken haagplanten in pot en volle grond voor de Europese markt,” vertelt Rob van den Beucken. “Onze klanten zijn vooral tuincentra, bouwmarkten en handelsbedrijven. De planten komen uiteindelijk terecht bij consumenten in heel Europa.”
Slimmer werken, niet harderHet thema van de Ondernemersprijs is dit jaar Work Smarter, Not Harder en dat past volgens Van den Beucken goed bij het bedrijf. “Vroeger was dit werk heel arbeidsintensief,” legt hij uit. “In de afgelopen twintig jaar hebben we vrijwel alle werkzaamheden kunnen mechaniseren of robotiseren. Denk aan snoeien, planten, bemesten en het gebruik van gps-systemen. Zo maken we het werk lichter, sneller en efficiënter.”
Toch blijft menselijke inzet belangrijk. “We werken met een natuurproduct, dus helemaal automatiseren lukt niet. Maar we proberen het werk wel steeds slimmer te organiseren, zodat we met minder mensen meer kunnen doen.”
Moderne kwekerij
Wie het bedrijf in Helden bezoekt, ziet direct dat Van den Beucken Boomteelt tot de koplopers behoort in de sector. “We zijn heel ver door geautomatiseerd, zeker als je kijkt naar Nederland of daarbuiten,” zegt Van den Beucken. “Van het bemesten tot het snoeien: overal hebben we innovatieve technieken toegepast.”
Naast technologie speelt ook samenwerking een grote rol. “We luisteren goed naar wat klanten willen, of dat nu gaat over bepaalde soorten of formaten planten. En in de regio willen we een goede naam hebben. Je zoekt mensen uit de omgeving die bij je willen werken, dus een nette uitstraling en goed werkgeverschap zijn belangrijk.”
Stopt nooit
Of de nominatie voor de Kiwanis Ondernemersprijs wordt verzilverd, zal op 29 oktober duidelijk worden. Voor Van den Beucken staat één ding vast: de focus op innovatie en slimme oplossingen blijft. “Dat houdt nooit op.”