Het nieuwe systeem zorgt voor meer privacy, omdat medewerkers aan de balie minder gegevens hoeven uit te wisselen of te controleren. Bovendien zorgt het voor minder wachttijd en drukte aan de balie en een betere kwaliteit van patiëntgegevens. In de afgelopen periode hebben patiënten de aanmeldzuilen getest om alles zo goed mogelijk in te richten.
Hoe werkt het nieuwe aanmeldproces op locatie Venlo?
Als eerst vraag je een dagticket aan. Dit kan digitaal, vanaf 24 uur vóór de afspraak. Deze stap is bedoeld om alle gegevens te controleren. Patiënten checken online in, via www.mijnviecuri.nl of met de HiX Patiënt app. Als dat niet lukt, kan het dagticket geprint worden bij de zuil bij de ingang van het ziekenhuis.
Als tweede scan je het dagticket bij de aanmeldzuil bij de afdeling waar de afspraak plaatsvindt. De patiënt is dan aangemeld voor zijn afspraak.
Hoe werkt het nieuwe aanmeldproces in Venray en Panningen?
Op de VieCuri locaties in Venray en Panningen staan alleen zuilen bij de ingang. Dat heeft met de grootte van de locaties te maken. Op die ene zuil doen patiënten zowel de gegevenscontrole als het aanmelden voor de afspraak. Patiënten kunnen daarna direct plaatsnemen bij de aangegeven route/wachtruimte.
Een uitzondering zijn de bloedafname en de apotheek in Venray. Daar staat wél een tweede zuil. Hier scannen patiënten het dagticket om zich aan te melden voor de afspraak.
Identiteitsbewijs meenemen
Belangrijk is dat patiënten hun identiteitsbewijs altijd meenemen naar het ziekenhuis. Dit geldt ook voor kinderen onder de 14 jaar. Dit is nodig voor het aanmeldproces.
Ben ruim op tijd
Omdat de nieuwe werkwijze met de aanmeldzuilen voor iedereen wennen is, vraagt VieCuri aan patiënten om in deze eerste periode 15 minuten vóór hun afspraak in het ziekenhuis te zijn. Vrijwilligers kunnen patiënten helpen met het digitaal aanmelden en bij het vinden van de juiste route of wachtruimte.
Getest met patiënten
VieCuri heeft uitgebreid informatie ingewonnen bij andere ziekenhuizen waar men al met aanmeldzuilen werkt. Ook hebben patiënten de systemen getest om alles zo goed mogelijk in te richten. Met deze ervaringen zijn de laatste verbeteringen doorgevoerd. De patiënten geven aan: “Zoals alle nieuwe dingen is het even wennen, zeker als je niet vaak in het ziekenhuis komt. Heel goed dat er samen met patiënten getest wordt. Eigenlijk is het gewoon hetzelfde als bij de apotheek; ik vind het heel gemakkelijk en duidelijk.”
Meer informatie Meer informatie, zoals een uitlegvideo en antwoorden op veel gestelde vragen, is te vinden op
www.viecuri.nl/aanmelden.