Diverse belanghebbenden, waaronder de LLTB, Limburg Paardensport en Equestrian Centre De Peelbergen, hebben hierover gesprekken gevoerd met defensie, gedeputeerden, Tweede Kamer-leden, burgemeesters en wethouders.
F35 en transportvliegtuigen
Defensie onderzoekt momenteel vijf mogelijke locaties voor de vliegbewegingen van de F35. Een daarvan is De Peel. Afhankelijk van de keuzes kunnen deze locaties belast worden met de volledige (2300 vluchten per jaar) of de halve vliegbehoefte (1150 vluchten per jaar).
Daarnaast wordt overwogen om een transportvliegtuig op De Peel te laten landen, met naar verwachting 240 vluchten per jaar. Als deze keuze wordt gemaakt, verkleint dit mogelijk de kans dat de F35 ook op De Peel zal opereren. Waar in eerste instantie werd aangegeven dat de vluchten geconcentreerd in bepaalde weken zouden plaatsvinden, blijkt nu dat deze verspreid over het hele jaar zullen worden uitgevoerd.
Uitbreiding laagvlieggebieden
Het bestaande laagvlieggebied in Limburg en Brabant blijft een punt van zorg. Naast een intensiever gebruik van het huidige gebied, wordt gekeken naar uitbreiding richting Eindhoven. Daarnaast onderzoekt defensie in heel Nederland nieuwe laagvlieggebieden, waardoor een bredere spreiding van laagvliegende helikopters mogelijk is.
Hoewel het voorkomen van laagvliegen niet haalbaar lijkt, worden er mogelijkheden onderzocht om bepaalde gebieden te ontzien. Een optie is het instellen van zogenaamde ‘ontwijkgebieden’, bijvoorbeeld rond De Peelbergen of Merselo Equestrian Estate, waar veel paardenbedrijven gevestigd zijn.
Tijdspad en besluitvorming
Defensie heeft in de afgelopen maanden overlegd met provincies en gemeenten. In april 2025 worden de definitieve vlieglocaties vastgesteld. Na dit besluit wordt het moeilijk om wijzigingen door te voeren. Belanghebbenden krijgen in het tweede kwartaal zes weken de tijd om zienswijzen in te dienen. In de tweede helft van 2025 zal het kabinet een definitieve beslissing nemen over de voorkeurslocaties.