Eerder werd al duidelijk dat het oorspronkelijke onderzoek naar een kleiner tracé duurder uit zou vallen.
Overspannen energiemarkt
De kostenstijging heeft te maken met een zeer overspannen energiemarkt, waardoor de prijs is gestegen. Ook de coronacrisis speelt een rol. Het college stelde daarom voor om het huidige ontwerp door te zetten, maar dan is er wel ruim een ton extra geld nodig. Maar de raad besloot dinsdagavond nog een stapje verder te gaan. De wens van inwoners en grondeigenaren is om een groter deel van de kabels onder de grond te leggen. De partijen Lokaal Peel en Maas, CDA en VVD zijn van mening dat een groter tracé onderzocht moet worden.
Nu of nooit
"Het is nu of nooit. Als je het nu niet meeneemt, dan doe je het nooit meer", zegt VVD-raadslid Suzan Hermans. "Het geeft ook mogelijkheden en voordelen wat betreft het toekomstperspectief en de leefbaarheid van Kessel en Kessel-Eik. We laten hiermee geen kansen liggen voor de kernen." CDA-raadslid Ellis Kempeners denkt dat verkabeling een investering in de samenleving is.
Blij maken met dooi mus
Maar PvdA/GroenLinks ziet de uitbreiding van het tracé niet zitten. "Het amendement gaat huizenhoog te ver", zegt Annigje Primowees. "Dit vind ik een kern blij maken met een dooi mus. Het is niet eerlijk om te zeggen dat we de verkabeling uiteindelijk misschien niet doen." Saskia Vervoort van Lokaal Peel en Maas geeft aan dat het onderzoek goed begeleid moet worden naar de kernen toe. "Als de uitkomst van het onderzoek er is, dan moet er kritisch gekeken worden of het traject doorgaat."
Verstandig genoeg
VVD-raadslid Suzan Hermans is van mening dat er geen verwachtingen worden gekweekt. "Met het onderzoek voor verkabeling zeg je ook dat je geld wilt uitgeven en dan kan het ook dat je uiteindelijk niet gaat verkabelen." CDA-raadslid is verbaasd dat de de PvdA/GroenLinks het ziet als een worst voorhouden. "Als uit onderzoek blijkt dat het niet haalbaar is om uit te voeren, zijn mensen in Kessel en Kessel-Eik verstandig genoeg om dat te begrijpen."
Het onderzoek naar de uitbreiding van het tracé kost 310.000 euro. Dat is twee ton meer dan een onderzoek naar het huidig ontwerp.