De nieuwe vergaderstructuur waar de komende tijd mee geëxperimenteerd wordt zit als volgt in elkaar. Elke vergadercyclus bestaat nog maar uit twee vergaderingen. Een commissievergadering en een raadsvergadering. De commissievergadering is openbaar. Naast de technische toelichting is er ruimte voor discussie. Inwoners en ondernemers kunnen inspreken (max. 3 minuten), op de onderwerpen die op de agenda staan. Aan het eind van de vergadering wordt balans opgemaakt en gekeken welke onderwerpen hamerstukken zijn voor de raadsvergadering.
In de commissievergadering schuiven per fractie maximaal 2 raadsleden en 2 burgerraadsleden aan. Van de vergadering worden geluidsopnames gemaakt, hij wordt niet uitgezonden via de webcam. De geluidsfragmenten worden na de vergadering online geplaatst.
Door corona zijn fysieke commissievergaderingen niet mogelijk en bekijken we alternatieven. De afgelopen periode worden commissievergaderingen via een schriftelijke ronde afgehandeld. Mogelijk dat de komende commissievergadering ook digitaal plaatsvindt.
De opzet van de raadsvergadering is gewijzigd. De aftrap met vaste agendapunten is ongewijzigd gebleven. De agenda is verdeeld in hamerstukken en bespreekpunten. Na de vaste opening van de vergadering volgt eerst besluitvorming over de hamerstukken. Daarna zijn de bespreekpunten aan de beurt. Na elk agendapunt valt direct een besluit van de gemeenteraad.
Deze raadsvergadering is openbaar, wordt live uitgezonden en is terug te kijken via ‘uitzending gemist’.
Door corona zijn fysieke raadsvergaderingen niet mogelijke en bekijken we alternatieven. De vergadering van 12 mei vindt voor het eerst geheel digitaal plaats. Raadsleden zijn via een videoverbinding ‘aanwezig’ bij de raadsvergadering. Het wordt live uitgezonden via de webcam en is terug te kijken via ‘uitzending gemist’.