Panningen, Netherlands
Terug

Carnavalsverenigingen in dubio over prinsonthullingen

4157d264d89ce9b5147877f11159059f

De carnavalsverenigingen van Peel en Maas zitten in dubio of ze de Prinsonthulling en andere activiteiten deze maand door moeten laten gaan vanwege de coronasituatie. Ze laten het afhangen van het besluit dat maandagavond tijdens een gezamenlijke vergadering wordt genomen.

Deborah Parren |  | Aangepast op
De Veiligheidsregio Limburg-Noord zette donderdag een streep door de 11vande11de in Roermond. Dat besluit zet carnavalsverenigingen voor het blok, want over hun geplande activiteiten is niets besloten of geadviseerd.

Standpunt

CV De Dörper Kuus uit Helden nam donderdag alvast eigenhandig de keuze om de prinsonthulling op zaterdag 13 november te verplaatsen naar zaterdag 15 januari. CV De Beringse Kuus wil haar keuze juist laten afhangen van het overleg maandagavond. "We hebben zelf wel al een standpunt ingenomen", zegt voorzitter Wil Heussen. "Een meerderheid wil de activiteiten deze maand verplaatsen." De Brookhaze uit Koningslust staat er anders in. "Als wij nu zelf een beslissing moeten nemen, dan zeggen we doorgaan zoals het nu is", zegt voorzitter Ralf Krekels.


Niet overhaast

De Graasvraeters uit Grashoek ziet haar jubileumweekend in gevaar komen. Maar wat betreft de carnavalsvereniging gaan de activiteiten voorlopig door. "Wij blijven rustig en willen niet overhaast beslissingen nemen", zegt voorzitter Job van Hoof. "We houden onze ogen en oren open en blijven analyseren hoe we met deze lastige situatie omgaan."

Externe mensen

De carnavalsvereniging van Koningslust had al de nodige maatregelen getroffen om het Prinsenbal en de Liedjesavond in goede banen te leiden. "We hebben externe mensen die aan de deur gaan staan. Dus geen eigen inwoners die misschien toch iemand binnenlaten zonder coronavaccinatiebewijs", vertelt Krekels. "Het kost veel geld. Maar we gaan voor veiligheid."

Mans genoeg

Bij de vergadering maandagavond zit ook burgemeester Wilma Delissen-van Tongerlo. Volgens demissionair coronaminster Hugo de Jonge is het aan de burgemeesters hoe ze omgaan met activiteiten van carnavalsverenigingen. "De burgemeesters zijn mans genoeg om dit besluit zelf te nemen." Dat sluit volgens hem ook beter aan "bij deze fase van de crisis". De tijd van "steeds kijken naar wat de Rijksoverheid voorschrijft" is volgens hem voorbij.

Volledig seizoen

Maar de verenigingen zitten nu evengoed met de situatie in hun maag. Helden, Grashoek, Koningslust, Beringe en Egchel hadden besloten om nu net dit jaar voor het eerst in november de nieuwe heerser uit te roepen. "Kies je ervoor nu een prins uit te roepen, dan loop je het risico dat hij in 2023 pas voorop kan. We willen juist nu in november een prins uitroepen zodat die een volledig seizoen heeft", legt de voorzitter van De Beringse Kuus uit. De Heldense carnavalsvereniging koos er met de verplaatsing daarom ook voor om de nieuwe prins een zo volledig mogelijk seizoen te bieden.

Ook de voorzitter van De Brookhaze wil de Prins een fijn jaar geven. "Volgend jaar is ons jubileumjaar. Deze Prins is heel geschikt voor dat jubileum. Hij is geduldig. Als er dit jaar niets is, gaat die volgend jaar er dubbel tegenaan."
a26789aab9de25be997ed8dbd512081f

Lees ook

MuziekodToren

Agenda

Muziek onder de Toren Panningen programma gewijzigd

De werkgroep Cultuur in Peel en Maas organiseert wekelijks een muziekoptreden aan het Raadhuisplein onder de Toren in Panningen.

28-6BelCantozomerconcert 2026

Agenda

Zomerconcert Heldens Gemengd Koor Bel Canto gaat niet door

Heldens Gemengd Koor Bel Canto presenteert zondag 28 juni een zomers concert.

Feest Bevo-spelers

Drie sterkhouders nemen afscheid van BEVO HC na historisch kampioensseizoen

Na een bijzonder en succesvol seizoen bij HUMBY BEVO HC nemen Jeroen van den Beucken, Driek Manders en Janik van Zundert afscheid van Heren 1. Hoewel de drie spelers samen een prijsrijk afscheid beleven, kent ieder van hen een heel eigen verhaal.

Zonnebloem aspergelunch

Tour du P&M

Aspergebrunch brengt vrijwilligers en deelnemers Zonnebloem samen in Maasbree

In het kader van de Week van de Zonnebloem genoten vrijwilligers en deelnemers van een uitgebreide aspergebrunch bij Cuisine Culinaire in Maasbree. De bijeenkomst draaide niet alleen om lekker eten, maar vooral om ontmoeting, aandacht en het tegengaan van eenzaamheid.

Baarlo drone

Miljoenen voor herinrichting Koninginnenbuurt in Baarlo

Het college van de gemeente Peel en Maas wil de komende jaren fors investeren in de Koninginnenbuurt in Baarlo. De wijk staat voor een grootschalige herinrichting waarbij zowel de openbare ruimte als het rioolstelsel worden aangepakt. Voor 2027 alleen al staat ruim 5 miljoen euro aan investeringen gepland.

extreme hitte

Extreme hitte op komst: temperaturen mogelijk richting 38 graden

Limburg maakt zich op voor een periode van extreme hitte. Het KNMI heeft vanaf woensdag code oranje afgegeven voor de provincie vanwege de aanhoudende hoge temperaturen. In de regio kunnen de temperaturen oplopen tot 35 à 38 graden. Ook ’s nachts blijft het uitzonderlijk warm.