Panningen, Netherlands

VieCuri-campagne over zonbescherming genomineerd voor Galjaardprijs

Ziekenhuis VieCuri is genomineerd voor de Galjaardprijs met de campagne over zonbescherming. De Galjaardprijs wordt ieder jaar uitgereikt aan het beste communicatieproject in het publieke domein. Op 2 oktober vindt de uitreiking plaats.
Youri Buis | 20 september 2023 11:03 | Aangepast op 20 september 2023 11:03
Zonbescherming
De missie van VieCuri is om huidkanker de wereld uit te helpen. Daarom heeft het ziekenhuis kinderen bewust proberen te maken van het belang van goede zonbescherming. Alle scholen in Noord-Limburg ontvingen gratis zonnebrandcrème en een lespakket van KWF. Daarmee leerden zij waarom zonbescherming belangrijk is en hoe je dat toepast. Mede dankzij de nationale én internationale aandacht die de campagne heeft gekregen, behoort het nu tot de top-10-nominaties voor de landelijke Galjaardprijs.

Basisschoolleerlingen
Dermatoloog Karen van Poppelen van VieCuri is het boegbeeld van de campagne. Zij reikte afgelopen zomer het eerste pakketje zonnebrandcrème uit op een basisschool. Er is voor deze campagne bewust gekozen voor een jonge doelgroep, namelijk basisschoolleerlingen. “Bij hen is het meeste effect te behalen. Ik wil niet wachten totdat zij patiënten in mijn spreekkamer zijn. We kunnen huidkanker veel eerder aanpakken. Door nu in te zetten op de jeugd, kunnen we veel schade op latere leeftijd voorkomen”, zo legt Van Poppelen uit.

Dispensers
Desinfectiepalen, overgebleven uit de coronapandemie, werden omgebouwd tot zonnebranddispensers. Dat was een idee van Van Poppelen. Het doel is om gedragsverandering te creëren en dat lukt niet met enkel en alleen communicatie, zegt VieCuri’s senior communicatieadviseur Liset Spreuwenberg. “Je moet méér doen dan een flyer meegeven en een bericht op social media plaatsen. Door de zonnebrandpalen neer te zetten, maakten we het nieuwe gedrag makkelijker”.

Effect
Inmiddels zijn de ‘smeerpalen’ op steeds meer plekken terug te zien, zoals bij festivals, op het strand, in ijssalons en in andere ziekenhuizen. Uit onderzoek blijkt dat de campagne effect heeft: basisschoolleerlingen beschermen zich nu beter dan voorheen. “De scholen geven aan dat kinderen zich vaker insmeren, vaker de schaduw opzoeken en vaker beschermende kleding dragen”, aldus Spreuwenberg. “47% Beoordeelt de campagne met een 8 en 19% met een 9! En het mooie nieuws voor de toekomst: 95% van de scholen wil volgend jaar opnieuw aandacht besteden aan het onderwerp.”

De Groenling
Er was veel media-aandacht voor de campagne, uit binnen- en buitenland. Kinderen herkenden zich bijvoorbeeld in een reportage van het NOS Jeugdjournaal. Ook internationale media als de BBC, El Pais en Bild stonden bij het ziekenhuis op de stoep. In juni maakte Omroep P&M een reportage over basisschool De Groenling in Panningen, één van de scholen die gratis zonnebrandcrème en een KWF-lespakket ontving. Bekijk die reportage hieronder terug.

Lees ook

VieCuri Medisch Centrum opnieuw erkend als topklinisch ziekenhuis

VieCuri Medisch Centrum is opnieuw beoordeeld als topklinisch ziekenhuis. STZ-voorzitter Desiree Cre...

Campagne vraagt aandacht voor veilig opladen van elektrische fietsen en scooters

De brandweer gaat een campagne starten om aandacht te vragen voor het veilig opladen van elektrische...

VieCuri is het eerste ziekenhuis met ultrasnelle hormoonmeter

Een primeur voor VieCuri in Venlo. Het is het eerste ziekenhuis met een zogeheten PTH-meter, een hor...

Natuurpark De Kemp in Egchel genomineerd voor prijs

Natuurpark De Kemp in Egchel is door Stichting Limburgs Landschap genomineerd voor een prijs. Het pa...

VieCuri werkt met projecten aan digitalisering

VieCuri Ziekenhuis heeft van zorgverzekeraars Coöperatie VGZ en CZ groen licht gekregen voor het tr...

Identiteitsbewijs vervangt ziekenhuispas bij VieCuri

Ziekenhuis VieCuri gaat gebruik maken van een geldig identiteitsbewijs voor het aanmelden van patiën...