Panningen, Netherlands
Terug

Plan om mest om te zetten in energie stokt in Grashoek, maar blauwdruk ligt er

a2f3b1c9a62fc1e2a2637eedd3de0ae9

Een innovatief plan om mest om te zetten in energie komt voorlopig niet van de grond in Grashoek. Door het vertrek van te veel boeren, die gebruikmaken van de uitkoopregeling, zijn er te weinig deelnemers over om het project te starten. Nu dient het als blauwdruk voor andere gebieden.

 | Aangepast op
Meerdere doelen tegelijk
Het project, dat enkele jaren geleden begon, moest meerdere doelen tegelijk bereiken: minder stikstof, de productie van groen gas én lokale levering van stroom. “We hebben boerderijen onderzocht die dicht bij elkaar liggen. Als je die met pijpleidingen verbindt, kun je mest, stroom én groen gas centraal verwerken en gebruiken,” legt Daan Arkesteijn van Enter Next Level uit. Dit bedrijf werkt voor dit project samen met coöperatie Duurzame Energie Grashoek, de gemeente Peel en Maas en de provincie Limburg.

Kritiek en onvrede
Oorspronkelijk waren er zo’n twaalf geïnteresseerde boeren. Inmiddels zijn er te weinig om het project in Grashoek te laten slagen. Veel boeren zijn gestopt of hebben gekozen voor uitkoop. Tijdens een bijeenkomst in de Pleisterplaats in Grashoek gingen boeren, de gemeente en de provincie met elkaar in gesprek. Melkveehouder Ralf Engelen toonde zich kritisch. “We zitten al zes jaar te wachten. Er zijn initiatieven geweest, maar die zijn nooit echt van de grond gekomen. En een duidelijke toekomstvisie van de overheid ontbreekt.”

De aanwezigen konden ook vragen stellen. Daarbij klonk onvrede over trage regels en wisselend beleid. “We volgen te veel landelijke paniekmaatregelen. Het echte probleem wordt al jaren vooruitgeschoven,” zei iemand uit de zaal. Ook een andere aanwezige baalt ervan dat het plan niet tot wasdom is gekomen. “Je bent nog steeds aan het zoeken van, waar is het misgegaan? Want de business case lag er.”

‘Dikke stront door een trechter’
Hoewel het project in Grashoek stilligt, ziet Arkesteijn ook positieve punten. “We hebben met de gemeente en handhavers excursies gedaan naar bedrijven waar dit al werkt. Het systeem werkt, maar de wetgeving gaat langzaam. Om maar in agrarische termen te spreken: traag als dikke stront door een trechter.”

Het idee wordt nu gezien als voorbeeld voor andere regio’s. De provincie Limburg blijft betrokken, vertelt coördinator Economie en Innovatie Jos Willekens. “Iedereen is nu terughoudend, dat klopt. Maar we hopen in de komende periode samen goede plannen te maken.”

Terug naar de basis
Arkesteijn wil verder onderzoeken waar het plan wél kan slagen. “We gaan kijken of we dit op grotere schaal kunnen doen. Welke kleine clusters van boerderijen kunnen samenwerken? Wat is de echte potentie van groen gas?” Melkveehouder Engelen denkt dat het belangrijk is om terug te gaan naar de basis. “Begin bij de mest. Vanuit daar kun je gaan kijken wat er nog meer mogelijk is.”


Lees ook

Openbare datawerkplaats mei 2026

Agenda

Bijeenkomst Openbare Datawerkplaats PeelenMaasNet

Heb je een hart voor de historie van onze regio en wil je helpen om lokale schatten digitaal toegankelijk te maken? Of ben je al actief en wil je je kennis even opfrissen? Ga dan naar de Datawerkplaats.

museumhelden

Omwonenden blijven kritisch over nieuwe entree Museum en sturen brief

Een groep omwonenden van de Kloosterstraat in Helden heeft een brief gestuurd aan de gemeenteraad van Peel en Maas over de besluitvorming rond de vernieuwde entree van Museum Peel & Maas. In de brief uiten zij hun zorgen over transparantie, communicatie en de wijze waarop het participatieproces is verlopen.

Oldtimers Kessel

Oldtimers brengen inwoners van Kessel en Grevenbroich samen

Glimmende klassiekers, enthousiaste liefhebbers en een internationale ontmoeting. In de kasteeltuin van Kessel kwamen afgelopen weekend oldtimerbezitters uit Peel en Maas en het Duitse Grevenbroich bijeen voor een bijzondere bijeenkomst. Het evenement stond in het teken van de samenwerking tussen beide gemeenten.

bree3

BreeBronne viert 50-jarig bestaan met open dag en feestweekend

Vakantiepark BreeBronne in Maasbree bestaat dit jaar vijftig jaar. Het park begon in 1976 als camping De Ruige Hoek en groeide in de loop der jaren uit tot een veelzijdig recreatiepark. Het jubileum wordt dit weekend gevierd met een open dag, activiteiten voor jong en oud en optredens.

Joppe geslaagd

Opluchting en blijdschap: Joppe is geslaagd voor zijn eindexamen

Voor honderden examenkandidaten in Peel en Maas was het donderdag een spannende dag. Ook Joppe Scheres uit Panningen zat klaar voor het telefoontje van zijn mentor. “Ik denk dat het wel goed komt, dus het valt mee hoeveel zenuwen ik heb.”

Raadzaal 2026 1

Gemeenteraad Peel en Maas telt twee twintigers

De gemeenteraad van Peel en Maas moest verjongen, zo klonk het zo’n acht jaar geleden. Destijds zaten er nauwelijks jonge raadsleden in de gemeenteraad. In 2019 leek daar verandering in te komen toen Ebie Peeters werd geïnstalleerd. De toen 18-jarige Maasbreese werd daarmee het jongste raadslid van Peel en Maas en tevens van Nederland.