Panningen, Netherlands
Terug

Rode verlichting op Limburgse windmolens straks grotendeels uit in de nacht

Windmolen nacht

Dit rode licht wordt steeds minder zichtbaar.

Omroep P&M

De rode waarschuwingslichten op meerdere Limburgse windmolens gaan binnenkort grotendeels uit als het donker is. Verschillende windparken in de regio hebben daarvoor een overeenkomst gesloten met de Duitse fabrikant Dark Sky. Dankzij een nieuw systeem branden de lampen straks alleen nog als er daadwerkelijk luchtverkeer in de buurt is.

 | Aangepast op

Het gaat om Windpark Egchelse Heide, Windpark Ospeldijk, Windpark Heibloem en Windpark Kookepan in Neer. In totaal worden veertien windturbines uitgerust met het nieuwe systeem. Dat is bijna de helft van alle 31 windturbines in Limburg.

Vliegtuigen en helikopters
Normaal gesproken branden de rode obstakellichten op windmolens de hele nacht om vliegtuigen en helikopters te waarschuwen. Vooral omwonenden ervaren daar geregeld hinder van. Volgens Leon Porankiewicz van de coöperatie Zuidenwind levert het nieuwe systeem veel winst op. “Recentelijk hebben we een downtime van vier à vijf procent. Dat betekent dat de verlichting 96 procent van de tijd uit is. Dat is een heel goed resultaat.”

Het zogenoemde Aircraft Detection Lighting System schakelt de verlichting automatisch in zodra er luchtverkeer in de buurt komt. Daarna gaan de lampen weer uit.

Minder overlast
Ook voor omwonenden moet het systeem een groot verschil maken. “Als je windmolens hebt, kun je ze hinderlijk vinden omdat je ze ziet”, begint Adrie van Oerle van Windpark Egchelse Heide. “Je hebt geluid en slagschaduw, maar juist die lampen vallen in de nacht heel erg op. Als die niet branden, vallen de molens minder op.”

Bij Dark Sky, de firma die het systeem ontwikkelt en installeert, zien ze daarnaast voordelen voor natuur en dieren. “Het is belangrijk voor de mensen die hier wonen, maar ook voor de omgeving. Ik denk dat we daar goed werk mee doen,” zegt Andreas Jurchen namens Dark Sky.

"We vinden dat een verplichting richting de omgeving en de bevolking."

Zonder subsidies
De systemen zijn anderhalf jaar getest bij de windparken in Egchel en Ospeldijk. Daarna besloten de betrokken partijen om samen verder te gaan. Volgens Porankiewicz betalen de windparken alles zelf. “Wij hebben dit zonder subsidies gedaan. We vinden dat een verplichting richting de omgeving en de bevolking.”

Ook Van Oerle benadrukt dat de initiatiefnemers niet wilden wachten op landelijke regels. “De wet verplichtte het nog niet, maar wij wilden doorpakken. Alles wat we kunnen verbeteren voor de omgeving, dat willen we ook doen.”

Lees ook

pexels-freestockpro-7599735

D66 stelt vragen over woningsplitsing en kavelsplitsing in Peel en Maas

D66 Peel en Maas wil van het college weten hoe het staat met de uitvoering van het beleid rond woningsplitsing en kavelsplitsing. Volgens de fractie ontvangt zij nog altijd signalen van inwoners en initiatiefnemers dat aanvragen ingewikkeld, tijdrovend en kostbaar zijn, ondanks een evaluatie en actualisatie van het beleid in 2024. Peel en Maas zet in op het splitsen van bestaande woningen en kavels om te komen tot meer woonhuizen.

AlzheimerCafe

Agenda

Thema-avond Alzheimer Café Peel en Maas

Alzheimer Café Peel en Maas organiseert een thema-avond: Muziek en dementie.

JPM International

Gemeente Peel en Maas gaat sponsorovereenkomst aan met Jumping Peel & Maas International

De gemeente Peel en Maas gaat een meerjarige sponsorovereenkomst aan met Jumping Peel & Maas International. Er wordt een samenwerking gestart van in eerste instantie vier jaar, met een jaarlijkse gemeentelijke bijdrage van 10.000 euro.

politie stock

Nepagenten actief in Noord-Limburg: politie waarschuwt inwoners

De politie waarschuwt voor oplichters die zich voordoen als politieagenten. Volgens de melding zijn momenteel nepagenten actief in Noord-Limburg. Zij proberen slachtoffers te overtuigen om geld, sieraden of bankpassen aan hen mee te geven voor zogenaamd veilig beheer.

BeeselWandelvierdgse

Beeselse Wandelvierdaagse goed verlopen

Ondanks het wisselvallige weer schreven zich ongeveer 345 wandelaars in voor de Beeselse Wandelvierdaagse. Aan het aantal dagtochten was wel te merken dat wandelaars door het regenachtige weer aarzelden om op pad te gaan. Dat waren er in totaal ongeveer 150.

23-6Mantelzorgmiddag

Agenda

Informatiemiddag voor mantelzorgers

De initiatiefgroep mantelzorg in Peel en Maas organiseert op dinsdag 23 juni 2026 een inspirerende en interactieve mantelzorgmiddag in DOK6 in Panningen van 13.00 tot 17.00 uur.