Panningen, Netherlands
Terug

Samen vergroenen: initiatieven in Peel en Maas presenteren zich

df826de347618cd6fbe691722c1eb5ca

In de gemeente Peel en Maas groeit het aantal groene initiatieven gestaag. Van kleine moestuinen tot uitgebreide voedselbossen, steeds meer inwoners zetten zich in voor een groenere en duurzamere leefomgeving. Om deze initiatieven te verbinden en samen te versterken, wordt op donderdag 27 maart een speciale netwerkbijeenkomst georganiseerd in Hal 9 op het industrieterrein.

 | Aangepast op
Duurzamer Peel en Maas, een platform dat zich inzet voor duurzaam leven, benadrukt het belang van samenwerking. "Er zijn zoveel prachtige initiatieven, maar vaak weten mensen niet van elkaars bestaan af. Door samen te werken, kunnen we kennis delen en elkaar ondersteunen," aldus Jacqueline Frommé, betrokken bij het platform als moestuincoach.

Een van deze initiatieven is het Tutti-Frutti bos in Koningslust, onderdeel van de Cultuurtuin. Hier verbouwen mensen gezamenlijk fruit en andere gewassen. "Het is niet alleen een plek om voedsel te verbouwen, maar ook om samen te komen, culturen te verbinden en kennis over voedselproductie uit te wisselen," vertelt een van de initiatiefnemers. Deelnemers aan het project ervaren het als een thuis, waar diversiteit en samenwerking centraal staan.

Netwerkbijeenkomst op 27 maart
Op de bijeenkomst in Hal 9 presenteren verschillende groene initiatieven zich. Zo worden plannen besproken over Natuurpark De Kemp, het Struinpad, het Voedselbos in Meijel en het 5x Beringe Bos. Daarnaast komt het Ringovenpark aan bod, dat dit jaar een grote transformatie ondergaat.
"We willen mensen met groene ideeën en initiatieven met elkaar in contact brengen. Veel uitdagingen zijn vergelijkbaar en door ervaringen uit te wisselen, kunnen we elkaar helpen en inspireren," legt Jacqueline uit. Iedereen met interesse in vergroening is welkom, of je nu al een initiatief hebt of gewoon wilt bijdragen.

Praktische informatie
De bijeenkomst start om 19.30 uur, de zaal is open vanaf 19.15 uur. Er is vrije inloop en bezoekers worden verwelkomd met een kopje koffie of thee. "Breng vooral je groene ideeën mee en laat je inspireren," nodigen de organisatoren uit.

Lees meer over:

Lees ook

Beugelen

Nederlandse Beugel Bond weer op volle sterkte met Kesselse voorzitter

De Nederlandse Beugel Bond (NBB) heeft weer een voltallig bestuur. Tijdens de Algemene Ledenvergadering werd een vernieuwd bestuur gekozen dat de komende jaren de beugelsport verder wil versterken en promoten.

Zomergedichten

Zomergedichten kleuren ramen in Kessel en Kessel-Eik

In Kessel en Kessel-Eik zijn deze week de eerste gedichten op ramen verschenen als onderdeel van het project Zomergedichten. Op ruim dertig locaties kunnen inwoners en bezoekers de komende tijd genieten van poëzie op ramen van woningen, horecazaken en bedrijven.

BreeBronne

Tour du P&M

BreeBronne viert 50-jarig bestaan met open dag voor de regio

Vakantiepark BreeBronne in Maasbree bestaat dit jaar vijftig jaar. Dat jubileum werd dit weekend gevierd met een open dag waarbij niet alleen gasten, maar vooral buurtbewoners en inwoners uit de regio welkom waren om kennis te maken met het park en de ontwikkelingen die het de afgelopen decennia heeft doorgemaakt.

Foto Jeugdvierdaagse Peel en Maas

Ruim 2.000 wandelaars

Jeugdvierdaagse Peel en Maas start woensdag, organisatie alert vanwege warmte

Woensdagavond gaat om 18.00 uur de 59e editie van de Jeugdvierdaagse Peel en Maas van start. Ruim 2.000 wandelaars trekken de komende dagen door de gemeente voor afstanden van 5, 10 of 15 kilometer. De organisatie houdt daarbij de weersvoorspellingen nauwlettend in de gaten.

Foodtruck concepten

Bouwens-leerlingen ontwerpen foodtrucks voor lunchroom Spruit

Tweedejaarsleerlingen van het Bouwens hebben hun eigen foodtruckconcepten ontwikkeld voor lunchroom Spruit in Panningen. Tijdens de weekmarkt presenteerden zij hun ontwerpen en bijpassende gerechten aan het publiek. Marktbezoekers mochten vervolgens stemmen op hun favoriete concept.

St. Gregorklooster Steyl

Negen kunstenaars van Artimosa exposeren in klooster Steyl

Negen leden van Kunstkring Artimosa exposeren vanaf 11 juli op de zaterdagen en zondagen in klooster St. Gregor in Steyl. Bezoekers kunnen er kennismaken met een gevarieerde tentoonstelling met schilderkunst, grafiek, fotografie, glaskunst, keramiek, bronzen beelden en mixed-media werken.