Stabiel leiderschap na jaren van wisselingen
Sinds augustus 2024 is Mark van de Mortel de nieuwe directeur van het Grescollege. Na vijf jaar leiding te hebben gegeven aan het ROER College Schöndeln in Roermond, koos hij voor een nieuwe uitdaging in Reuver. “Ik wilde bouwen aan een plek waar mooie uitdagingen liggen,” vertelt hij. De afgelopen jaren kende de school veel wisselingen in het management, wat de organisatie niet ten goede kwam. Nu staat er een vast team met ervaren krachten vanuit Stichting Onderwijs Midden-Limburg, dat werkt aan een stevige basis voor de toekomst.
Kleinschaligheid als kracht
Met zo’n 360 tot 370 leerlingen heeft het Grescollege een kleinschalige leeromgeving. “Die schaal maakt het mogelijk om snel veranderingen door te voeren en echt impact te maken,” legt Jonus Jakhjoukh uit. Een van de eerste stappen was het invoeren van wekelijkse leerlingbesprekingen. “Hierdoor kunnen we snel inspelen op situaties en direct actie ondernemen,” aldus Jakhjoukh.
Nieuwe functies voor betere begeleiding
Het Grescollege heeft extra functies gecreëerd om de begeleiding van leerlingen te versterken. Er zijn ambulante begeleiders en een orthopedagoog aangesteld, evenals een persoonlijke begeleider die docenten ondersteunt in het omgaan met leerlingen die extra zorg nodig hebben. “Zo kunnen we niet alleen de leerlingen beter ondersteunen, maar ook het team sterker maken,” zegt Van de Mortel.
Een nieuw schoolplan
Het Grescollege heeft ook gewerkt aan een nieuw schoolplan dat binnenkort wordt besproken in de medezeggenschapsraad. Dit plan is gebaseerd op vier pijlers: ervaringsgericht leren, toekomstgericht vakmanschap, groeidenken en samenwerking met de buitenwereld. Van de Mortel: “We hebben intensieve sessies gehouden met ondernemers, ouders, leerlingen en het team. Het resultaat is een stevige basis waarmee we de komende jaren verder kunnen bouwen.”
Open dagen en flitslessen
Om toekomstige leerlingen kennis te laten maken met de school, organiseert het Grescollege zogenaamde flitslessen. “Geen mooie show, maar echte lessen waarin groep 7- en 8-leerlingen ervaren hoe het is om bij ons op school te zitten.” Het doel is om leerlingen een weloverwogen keuze te laten maken, op basis van hun eigen ervaring.