Een eigen plek
Directeur Judith Bos, bekend van basisschool De Groenling, leidt ook de Taalschool. Ze vertelt: "We hebben geluk gehad met deze locatie. In het gemeenschapshuis konden we drie ruimtes creëren waarin de kinderen in kleine groepen les krijgen. Het is overzichtelijk, rustig en we kunnen hier echt iets opbouwen."
De inrichting, het lesmateriaal en het team zijn met zorg gekozen. "We werken met professionals die ervaring hebben met meertalige kinderen. Sommige teamleden hebben eerder gewerkt in het onderwijs aan vluchtelingen of op scholen in stedelijke gebieden. Iedereen brengt kennis en betrokkenheid mee."
Een nieuw begin
Een van die professionals is leerkracht Cheyenne Claessens. Zij werkte eerder op een school in Helmond en maakte bewust de overstap naar de Taalschool. "Ik heb een groot hart voor deze doelgroep. Deze kinderen verdienen goed onderwijs. Ze komen uit heel verschillende situaties, vaak met veel achter de rug. Hier bouwen ze aan een nieuwe toekomst, en taal is daarbij cruciaal."
In de taalschool ligt de nadruk op woordenschat, zinsbouw en communicatie. De kinderen leren Nederlands op een praktische manier, met veel herhaling, visuele ondersteuning en interactie. Ook rekenen en wereldoriëntatie komen aan bod, steeds aangepast aan hun taalniveau. Judith: "We zien dat de kinderen echt groeien. Ze durven meer te zeggen, stellen vragen en maken contact met elkaar. Die eerste stap zetten is soms spannend, maar je ziet ze opbloeien."
Voor nu is de Taalschool een tijdelijke voorziening, maar de noodzaak is duidelijk. "De behoefte is er. Zolang er kinderen bijkomen die de taal nog moeten leren, willen wij er voor hen zijn."
Bekijk hier de uitzending van het drieluik over deopvanglocatie.