De fractie is tegen de sloop van zeven woningen in het centrum. Dat is het voorstel van het college om het Raadhuisplein parkeervrij te maken.
Geschrapt
Een andere reden is dat de gemeenteraad in februari 2012 sloop van woningen uit de structuurvisie schrapte, omdat de verlenging van de straat destijds niet noodzakelijk zou zijn en dat het voor veel bewoners veel persoonlijk leed met zich mee zou brengen.
Variant drie
In variant drie wordt de Leerlooierweg niet verlengd en hoeven er geen woningen te worden gesloopt. Het Raadhuisplein blijft een parkeerplein. Een aantal parkeerplaatsen wordt ingeruild voor groen. “Door deze invulling kan tegemoet gekomen worden aan geen sloop van woningen en de afname van het autoverkeer op het centrumgedeelte van de Raadhuisstraat." Afwijkend van de officiële derde variant wil de partij de Beatrixstraat en Julianastraat afsluiten van verkeer, zodat doorgaand sluipverkeer niet meer door de straten kan rijden. Er komt dagelijks veel verkeer van de Raadhuisstraat naar deze straten.
Groen
Het Raadhuisplein en Leerlooierweg worden in het voorgesteld plan ingericht als groene parkeerhavens, waar auto’s hooguit één uur geparkeerd mogen worden en waar invalidenparkeerplaatsen zijn. Op termijn kan het Raadhuisplein mogelijk geheel autovrij gemaakt worden, zo schrijft de fractie.
Aldi
De partij vindt ook dat de Aldi, die nu mogelijk op de plek van de Snuffelshop zou komen, een andere locatie moet worden aangeboden. De partij noemt als voorbeeld in de buurt van rotonde Everlo aan de Kennedylaan.
DinsdagPvdA/GroenLinks vindt verder dat het krediet voor de vergroening van het Raadhuisplein van bescheiden omvang moet blijven. Dinsdag stelt de fractie voor om de voorgestelde variant te vervangen met variant drie, waarbij variant 3 uitgewerkt wordt tot een definitief ontwerp van € 150.000. De gemeenteraad buigt zich dinsdag over het voorstel.