Geen aanpassingen
In 2022 heeft de gemeente een verkeersplateau aangelegd en bliksemschichten op de kruising aangebracht. Aangezien plateaus moeten voldoen aan landelijke richtlijnen, kunnen deze niet zomaar worden aangepast. Het plateau dat er nu ligt voldoet aan de richtlijnen en dus zijn aanpassingen, zoals het toepassen van steilere hellingen, niet aan de orde. Deze kunnen volgens de gemeente leiden tot schade en geluidsoverlast.
Zichtbaarheid verbeteren
Wel worden er een aantal aanvullende maatregelen genomen op de kruising. “De verkeersveiligheid op de kruising is niet alleen afhankelijk van de gereden snelheid. Ook de zichtbaarheid van de kruising speelt hierbij een rol”, zo schrijft de gemeente in haar brief. Om die zichtbaarheid te verbeteren, worden de borden langs de Sevenumse Dijk verduidelijkt met een gele reflecterende achtergrond. Op de Breetse Peelweg komt een herhalingsbord met daarop de maximumsnelheid. Ook wordt er tijdelijk een snelheidinformatiedisplay geplaatst om weggebruikers te attenderen op hun snelheid.
Excuses gemeente
Volgens de inwoners zou de gemeente ook ribbels op de weg gaan aanbrengen. Deze komen er uiteindelijk niet, uit angst voor geluidsoverlast voor de aanliggende woning en omdat er twijfels zijn over het effect. “Over het aanbrengen hiervan is onduidelijkheid ontstaan. Hierover hebben wij niet goed gecommuniceerd, hiervoor bieden wij u onze excuses aan”, aldus de gemeente in haar brief aan de inwoners.
Snelheidsmetingen
De gemeente heeft meerdere metingen verricht in de omgeving van de kruising Sevenumse Dijk - Breetse Peelweg. Recente data van oktober 2023 laten zien dat 85% van het verkeer afkomstig vanuit Maasbree niet harder rijdt dan 58 kilometer per uur. Dat is binnen de toegestane maximumsnelheid van 60 kilometer per uur. Ten opzichte van vóór het verkeersplateau is de snelheid niet veel afgenomen, maar dat is niet heel verrassend. Het plateau remt namelijk de snelheid wanneer deze hoger is dan 60 kilometer per uur.
Te hard
In tegenstelling tot de Sevenumse Dijk is de snelheid op de Breetse Peelweg, komende vanuit de Onderste Horst, wél afgenomen. Daar reed in oktober 85% van het verkeer ongeveer 71 kilometer per uur, 10 km/u lager dan eerst maar nog steeds harder dan toegestaan. De snelheden van het verkeer van de Sevenumse Dijk richting het plateau zijn ongeveer gelijk gebleven: 85% rijdt daar niet harder dan 54 kilometer per uur. Dit komt omdat het verkeer voorrang moet verlenen aan het verkeer op de Breetse Peelweg.
Ongevallen
De klagende inwoners menen dat er op de kruising meer verkeersongevallen hebben plaatsgevonden dan de drie (tussen 2014 en oktober 2023) die bij de gemeente staan geregistreerd. Dat kan kloppen, erkent de gemeente, aangezien niet alle ongelukken in de boeken komen. Dat kan het geval zijn bij ongevallen met alleen materiële schade of ongevallen waarbij de schade onderling geregeld wordt. Ongevallen met slachtoffers krijgen meestal wel een registratie.